Urzędy są coraz bardziej zinformatyzowane. W nowej perspektywie unijnej ponad 1,1 mld euro trafi na ich cyfryzację

Ponad 1,1 mld euro w ramach programu operacyjnego Polska Cyfrowa zapisano na rozbudowę usług związanych z e-administracją. Dodatkowo cyfryzacji podlegają także procesy wewnętrzne urzędów. Budżety niektórych województw na informatyzację wynoszą około 200 mln zł. Finansowane będą przede wszystkim inwestycje dotyczące usług publicznych online i aplikacji, z których petenci mogą korzystać przez internet.

Rynek e-usług w Polsce jest raczkujący. Obecnie urzędy w niewielkim stopniu udostępniają e-usługi swoim mieszkańcom. Największą barierą jest niewielka świadomość obywateli i brak chęć korzystania z takich rozwiązań – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Grzegorz Szczechowiak, prezes zarządu dostarczającej oprogramowanie spółki Madkom.

Jest jednak szansa, że w najbliższych latach sytuacja się zmieni. W obecnej perspektywie finansowej na lata 2014–2020 na realizację priorytetu E-administracja i otwarty urząd (w ramach programu operacyjnego Polska Cyfrowa) przeznaczono przeszło 1,1 mld euro.

W najbliższych latach samorządy będą dysponowały dosyć znacznymi środkami w ramach dofinansowania projektów unijnych na lata 2014–2020 – mówi Grzegorz Szczechowiak. – W skali niektórych województw pieniądze są kolosalne, to kwoty rzędu 200 mln zł na samą informatyzację i cyfryzację administracji publicznej. Będą to zadania związane głównie z obiegiem dokumentów i świadczeniem e-usług. Praktycznie każde województwo ma zagwarantowany budżet na takie inwestycje. W związku z tym przyszłość dla nas rysuje się w jasnych kolorach.

W ramach osi E-administracja i otwarty urząd finansowane będą inwestycje dotyczące e-usług publicznych online i aplikacji, z których będzie można skorzystać poprzez sieć www (np. usługi, aplikacje edukacyjne, telewizja internetowa, transmisja muzyki i wideo w wysokiej jakości). Wsparciem objęte mogą być także e-usługi elektroniczne umożliwiające skrócenie czasu realizacji poszczególnych spraw w urzędach, włączając w to płatności, inwestycje w zakresie dziedzictwa kulturowego oraz informacje naukowe i administracyjne.

Dla samorządów dostarczamy przede wszystkim system do zarządzania obiegiem dokumentów – wyjaśnia prezes spółki Madkom. – Najbardziej wymierną korzyścią dla urzędu jest to, że przyspiesza on tok procedowania spraw, porządkuje cały proces ich obiegu, uniemożliwia pogubienie się w dokumentach, ich utratę i pilnuje terminów załatwiania spraw. System może być także wykorzystywany do odbioru korespondencji elektronicznej i dystrybucji dalej poprzez wszystkie piony, a także do interesanta.

Jak podkreśla Szczechowiak, z oprogramowania, które oferuje Madkom, korzysta już ponad 400 samorządów, a także jednostki administracji rządowej. Udział spółki w rynku to ok. 10 proc.

Potencjał do wzrostu jest duży, bo w ponad połowie samorządów nie ma elektronicznego obiegu dokumentów – zauważa Grzegorz Szczechowiak.

Według Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji w ubiegłym roku obywatele złożyli w urzędach 1,5 mln dokumentów w postaci elektronicznej. Ponad 800 tys. osób ma indywidualne konto na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP), dzięki któremu sprawy urzędowe można załatwić, nie ruszając się z domu.

Z wdrożeń, które realizowaliśmy, mamy urzędy, które udostępniają 160 e-usług swoim mieszkańcom, m.in. w naszym rodzinnym mieście, czyli Gdyni – zauważa Grzegorz Szczechowiak. – Ale takich placówek jest naprawdę niewiele. Urzędy dopiero startują w tym zakresie, wdrażając e-usługi. Rynek ten na razie się kształtuje, podobnie jak świadomość społeczeństwa, że takie usługi są już dostępne.

źródło: newseria.pl

Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Blip
  • Wykop
  • Live
  • Twitter
  • PDF

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *