Tych produktów nie zwrócisz kupując online

Kupującym w sieci przysługuje ustawowe prawo do odstąpienia od umowy. Sprzedawcy internetowi mają jednak możliwość wyłączenia tego prawa w pewnych sytuacjach lub dla pewnej grupy produktów. Nowa ustawa o prawach konsumenta zmieniła oraz wprowadziła nowe wyjątki w prawie do odstąpienia od umowy. Eksperci Trusted Shops przedstawiają 5 sytuacji, w których konsument traci możliwość zwrotu towaru. 

  1. Wybrane wyjątki w prawie do odstąpienia od umowy_infografikaTowary wyprodukowane na indywidualne zamówienie

Poprzednio obowiązująca ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów przewidywała możliwości wyłączenia prawa do odstąpienia od umowy dla „świadczeń, które z uwagi na swój charakter nie mogą zostać zwrócone”. Nowa ustawa nie zawiera takiego zapisu, ale umożliwia e-sprzedawcom wyłączenie prawa do odstąpienia od umowy w sytuacjach, gdy zakupiony towar jest nieprefabrykowany i został wyprodukowany według specyfikacji konsumenta lub służy zaspokojeniu jego indywidualnych potrzeb (art. 38 pkt 3 ustawy o prawach konsumenta). Wyjątek ten dotyczy produktów, które są spersonalizowane i zostały wykonane na indywidualne zamówienie klienta, na przykład garnitur szyty na miarę.Towary wyprodukowane na indywidualne zamówienie

  1. Produkty szybko psujące się

Konsumentom nie przysługuje także prawo do odstąpienia od umowy gdy kupią towar ulegający szybkiemu zepsuciu lub mający krótki termin przydatności do użycia. Wyjątek ten dotyczy w szczególności towarów takich jak żywność, które charakteryzują się krótkim terminem przydatności do spożycia (art. 38 pkt 4 ustawy o prawach konsumenta).

  1. Usługi związane z prasą

Nowa ustawa o prawach konsumenta przewiduje także możliwość wyłączenia prawa do odstąpienia od umowy o dostarczanie gazet, periodyków lub czasopism (art. 38 pkt 10 ustawy o prawach konsumenta). Należy pamiętać, że wyjątek ten nie dotyczy prenumeraty dzienników i czasopism. Przy takich umowach konsument może odstąpić od umowy w ciągu 14 dni od dnia otrzymania pierwszego numeru magazynu.

  1. Umowy, które określają termin świadczenia usług

Według przepisów nowej ustawy, konsument nie może odstąpić od umowy w przypadku świadczenia usług w zakresie zakwaterowania, innych niż do celów mieszkalnych, przewozu rzeczy, najmu samochodów, gastronomii, usług związanych z wypoczynkiem, wydarzeniami rozrywkowymi, sportowymi lub kulturalnymi, jeżeli w umowie oznaczony jest konkretny termin lub okres świadczenia usługi (art. 38 pkt 12 ustawy o prawach konsumenta). Dla przykładu, rezerwując przez internet domek letniskowy na wakacje lub bilet na koncert, który odbędzie się konkretnego dnia, konsument nie może odstąpić od umowy. Możliwość zwrotu przysługuje kupującym w sytuacji, gdy termin wykonania usługi nie jest określony, np. kupując kurs internetowy, który jest dostępny o dowolnym czasie.

  1. Produkty, których cena zależy od wahań na rynku finansowym

W internecie można kupić produkty, których cena zależy wyłącznie od wartości cen na rynku finansowym (np. obce waluty, akcje, obligacje). Jeżeli przedsiębiorca nie ma wpływu na zmiany cen i jeżeli mogą one zmienić się przed upływem terminu przysługującego do odstąpienia od umowy (tzn. w ciągu 14 dni), to konsument nie ma możliwości odstąpienia od umowy (art. 38 pkt 2 ustawy o prawach konsumenta).

Wyjątków w prawie do odstąpienia od umowy jest znacznie więcej. Wszystkie powinny być przedstawione konsumentom zanim zdecydują się na zakup. Brak stosownej informacji sprawia, że kupujący może odstąpić od umowy niezależnie od rodzaju zakupionego produktu.

Aby dopełnić obowiązku informacyjnego, najlepiej stosować ustawowy opis wyjątków i umieścić je bezpośrednio przy informacjach o prawie do odstąpienia od umowy.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Blip
  • Wykop
  • Live
  • Twitter
  • PDF

One thought on “Tych produktów nie zwrócisz kupując online”

  1. No i super, wreszcie jakieś ciekawe i w fajny sposób przedstawione informacje. Co do zwrotów, to wy też macie wrażenie, że nowa ustawa trochę przegięła? Chodzi mi o wyśrubowanie go do maksimum. Konsument na piedestał, a Ty, sprzedawco się męcz. 14 dni na zwrot, rok jak nie poinformujemy o nim itd. Porównajcie sobie stare i nowe przepisy dot. zwrotów i powiedzcie. Na tym blogu jest ładna tabelka http://prokonsumencki.pl/blog/zwrot-towaru-zakupionego-przez-internet-przez-konsumenta-nowa-ustawa-konsumencka/ Co myślicie? Czy tylko mi się tak wydaje?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *