Polski rynek e-commerce – podsumowanie i prognozy na 2015 rok

Początek roku to dobry moment na analizy i podsumowania. Anna Rak, Country Manager Trusted Shops w Polsce, podsumowuje główne wydarzenia w branży e-commerce w 2014 roku i wskazuje główne trendy na 2015 rok.

Anna Rak_Country Manager Trusted Shops w PolsceBranża modowa zdominowała e-handel 

W ostatnim roku bardzo rozwinęła się w sieci branża modowa. W polskim internecie możemy znaleźć nie tylko dużych graczy, ale również mniejsze sklepy, które od lat działają w handlu stacjonarnym, a w 2014 zaczęły z sukcesem sprzedawać online. Podobnie, jak w każdej innej dziedzinie, również w branży modowej duże przedsiębiorstwa wyznaczają trendy. Co ciekawe, czołowi gracze szybko się uczą i chętnie korzystają z nowinek technologicznych, tym samym podnosząc poprzeczkę mniejszym sklepom internetowym. W branży modowej liczy się jednak indywidualne podejście, co sprawia, że jest tu jeszcze sporo miejsca dla firm z dobrym pomysłem.

Nowa ustawa o prawach konsumenta największym wyzwaniem

Okres przedświąteczny był w 2014 roku wyjątkowo intensywny. Sprzedawcy musieli nie tylko obsłużyć największą w roku liczbę zamówień, ale również dostosować swoje sklepy do wejścia w życie nowej ustawy o prawach konsumenta. Wielu sprzedawców internetowych nie pomyślało o tym wcześniej, a podczas intensywnej sprzedaży przedświątecznej zabrakło czasu na wprowadzenie wszystkich wymaganych zmian na czas. W przypadku mniejszych sklepów internetowych, wielu sprzedawców ze względu na brak czasu często świadomie zignorowało konieczność dostosowania witryny do nowego prawa.

Nowe przepisy prawne będą miały również znaczący wpływ na prowadzenie sprzedaży internetowej w 2015 roku. Zarówno przedsiębiorcy, jak i konsumenci będą musieli przyzwyczaić się do robienia zakupów w sieci na nowych zasadach. Z jednej strony kupujący mają dłuższy czas na zastanowienie się i zwrot towaru bez podania przyczyny (14 dni). Z drugiej strony e-sprzedawca przy zastosowaniu w regulaminie sklepu odpowiednich zapisów ma możliwość pomniejszenia kwoty zwrotu, jeśli odesłany przez klienta towar jest niepełnowartościowy.

Potrzeby konsumentów na pierwszym miejscu

Konsumenci są coraz bardziej świadomi swoich praw i obowiązków. Wejście w życie nowej ustawy, które miało miejsce 25 grudnia było w mediach szeroko opisywane i komentowane. Temat zwrócił uwagę zarówno przedsiębiorców, jak i konsumentów. W bieżącym roku e-sprzedawcy powinni skupić się na analizie potrzeb klientów i dostosowanie treści oraz oferty swojego sklepu pod tym kątem. Istotne będzie nie tylko gromadzenie danych, ale coraz skuteczniejsze zarządzanie nimi w realnym czasie.

Dalszy wzrost rynku

Szacunkowa wartość polskiego rynku e-commerce w 2015 roku to 33 mld złotych. Podobnie jak w poprzednich latach branża wciąż odnotowuje dwucyfrowy procentowy wzrost obrotów. Polski rynek e-handlu dąży do osiągnięcia wyników odnotowywanych na stabilnych rynkach e-commerce. Warto zauważyć jednak, że w krajach tych procentowy wzrost obrotów jest o połowę mniejszy niż w Polsce przy czym wartość rynku e-commerce jest znacznie wyższa niż w Polsce.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Blip
  • Wykop
  • Live
  • Twitter
  • PDF

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *