Poczta Polska: 5 kolejnych lat z zyskiem na najbardziej konkurencyjnym rynku w Europie

Zysk brutto Grupy Poczty Polskiej w 2014 roku był wyższy o ponad połowę w porównaniu do 2013 r. i wyniósł 142 mln zł. Grupa poprawiła wyniki mimo działania na najbardziej konkurencyjnym rynku pocztowym w Europie i spadków w papierowej korespondencji wywołanych zmianami światowych trendów w komunikacji. Kluczem do sukcesu był rynek paczek, gdzie Poczta Polska rosła dwukrotnie szybciej niż rynek i dyscyplina kosztowa. Koszty Poczty Polskiej spadły o 5,1% do 5,579 mln zł i spadały szybciej niż przychody na tradycyjnych rynkach pocztowych. Potwierdza to efektywność prowadzonej restrukturyzacji firmy.

operator_wyznaczony_poczta_polskaPaczki motorem wzrostu

W 2014 roku Poczta Polska osiągnęła ponad dwukrotnie wyższą (16%) sprzedaż usług paczkowo – kurierskich niż cały rynek (8%). Sprzedaż usług kurierskich, które obecnie stanowią ok. połowę całkowitych wolumenów paczkowo – kurierskich Poczty Polskiej w latach 2013-2014 ma dynamiczny trend wzrostowy, sięgający 50% rok do roku.

Ten dynamiczny wzrost znalazł swoje odzwierciedlenie w strategii Spółki zaprezentowanej w tym roku. Według niej to właśniepaczki, przesyłki kurierskie i cały łańcuch wartości dla eCommerce będą głównym motorem wzrostu firmy. Poczta Polska chce osiągnąć w tym segmencie 1,5 mld zł przychodów, co oznacza wzrost o 100 proc. w perspektywie do 2020 roku.

Poczta Polska skutecznie wykorzystuje zmianę, jaka dokonuje się dziś w komunikacji aby budować silną grupę logistyczno – finansową, której kołem zamachowym są paczki – podkreśla Jerzy Jóźkowiak, prezes Poczty Polskiej. – Nasi klienci wysyłają coraz mniej papierowych listów ale coraz więcej paczek. Dlatego musimy swój potencjał w jak największym stopniu dopasować do tego trendu i oferować nie tylko bogatą ofertę usług logistycznych ale także bankowych, ubezpieczeniowych i cyfrowych – dodał Jerzy Jóźkowiak.

Usługi finansowe stabilizują wyniki

Poczta Polska skutecznie odwróciła trend na rynku usług finansowych, których tradycyjna część (wpłaty na rachunek, przekazy) kurczy się z powodu zmiany trendów rynkowych. Poczta Polska odnotowała dynamiczny wzrost sprzedaży produktów bankowo – ubezpieczeniowych i wyhamowała negatywny trend na rynku usług tradycyjnych m.in. poprzez wprowadzenie nowej kategorii wpłat na rachunki bankowe – Priorytet, czy wprowadzenie płatności internetowych – ekspres pieniężny.

W 2014 roku o 45% – do 51 mln zł wzrosły przychody Poczty Polskiej z usług bankowo-ubezpieczeniowych. Pod koniec 2014 roku Komisja Nadzoru Finansowego przyznała Poczcie Polskiej licencję na prowadzenie własnego towarzystwa ubezpieczeń na życie, które w kwietniu 2015 roku wystawiło pierwsze polisy życiowe. Już po pierwszych trzech miesiącach firma zanotowała 20 tys. deklaracji przystąpienia do grupowego ubezpieczenia na życie dla pracowników – pierwszego produktu uruchomionego przez Pocztowe Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie.

Inwestycje w przyszłość

W 2014 roku Poczta Polska przeznaczyła około 240 mln zł na inwestycje w pracowników. Firma realizowała szereg projektów rozwojowych wspierających kluczowe obszary kompetencyjne pracowników – aktywizację sprzedaży, obsługę klienta i jakość świadczenia usług oraz motywacyjnych.

W ubiegłym roku rozpoczęły się także prace nad Zakładowym Układem Zbiorowym Pracy, który został podpisany z partnerami społecznymi w marcu 2015 roku.

Jednocześnie w 2014 roku Poczta Polska zainwestowała ponad 290 mln zł w kluczowe segmenty biznesowe (sieć logistyczna, nowe placówki, IT). Do 2020 roku Spółka chce przeznaczyć na inwestycje (w tym inwestycje kapitałowe) ponad 1,5 mld zł.

Koszty w ryzach

Spółka prowadziła w 2014 roku wiele projektów optymalizujących procesy wewnętrzne oraz pozwalających na znaczne zmniejszenie kosztów działalności, przy jednoczesnym ponoszeniu kosztów związanych z rozwojem nowych usług. Koszty Poczty Polskiej w 2014 roku wyniosły niecałe 5,6 mld zł i były niższe o 5% w porównaniu do 2013 roku.

Dzięki konsekwentnemu i dynamicznemu budowaniu pozycji na strategicznych rynkach oraz dyscyplinie kosztowej już piąty rok z rzędu generujemy pozytywne wyniki finansowe. Co więcej koszty spadają nam szybciej niż przychody, które maleją z powodu niekorzystnych trendów światowych. To potwierdza efektywność prowadzonej restrukturyzacji i jest dobrym prognostykiem przed możliwym w 2016 roku rozpoczęciem przygotowań do debiutu giełdowego Poczty Polskiej – powiedział Piotr Michalski, członek zarządu Poczty Polskiej, odpowiedzialny za finanse.

Poczta 3.0

Poczta Polska w ciągu ostatnich czterech lat w znaczący sposób ułatwiła klientom korzystanie z usług pocztowych. Dziś śledzenie przesyłek, „odprawa” paczek w internecie czy elektroniczne awizo jest standardem. Klienci mogą już także korzystać z elektronicznego potwierdzenia odbioru, oraz nadać w internecie listy, które Poczta doręczy w tradycyjnej formie. Mogą także w sieci kupić znaczki pocztowe.

Poczta Polska w ciągu ostatnich czterech lat wykonała skok rozwojowy inwestując w pracowników i infrastrukturę. W latach 2011-2014 Poczta Polska przeznaczyła blisko 600 mln zł na rozwój i motywowanie pracowników. Inwestycje w infrastrukturę pocztową a także inwestycje kapitałowe przekroczyły 730 mln zł. Dzięki temu Poczta Polska skutecznie buduje pozycję na strategicznych rynkach. Spółka w latach 2011-2014 wypracowała 430 mln zł zysku brutto. Poczta Polska osiągnęła takie rezultaty działając na uwolnionym i konkurencyjnym rynku i aktywnie odpowiadając na wyzwania coraz szybszej cyfryzacji korespondencji.

Narodowy operator pocztowy gotowy do obsługi polskich sądów

Poczta Polska została operatorem wyznaczonym do pełnienia powszechnych usług pocztowych na lata 2016 – 2025. Poczta Polska wygrała konkurs organizowany przez Prezesa UKE. Firma jako jedyna spełniła wymogi konkursu zdobywając 210 na 220 możliwych punktów.

Informacja ta oznacza dla klientów zapewnienie bezpieczeństwa w korzystaniu z usług i możliwość polegania na sprawdzonej i bezpiecznej firmie z realnie istniejącą siecią placówek. Gwarancję jakości usług Poczty Polskiej stanowią jej pracownicy, którzy zatrudniani są w oparciu o umowy o pracę i szkoleni z procedur zachowania tajemnicy pocztowej. Poczta Polska dysponuje infrastrukturą pocztową, która zapewnia sprawną obsługę społeczeństwa i jest jednocześnie jednym z elementów strategicznej infrastruktury państwa.

Takie elementy jak bezpieczeństwo, pewność ciągłości działania, także w warunkach kryzysowych ma istotne znaczenie dla polskiego wymiaru sprawiedliwości. Dlatego Poczta Polska złoży swoją ofertę w przetargu na obsługę korespondencji polskich sądów. Firma jest przygotowana do świadczenia bezpiecznych usług pocztowych na rzecz polskich sądów, także w oparciu o rozwiązania elektroniczne za pomocą urządzeń mobilnych. Dla Spółki oprócz wymiernej korzyści finansowej istotny jest standard zapewniania tych usług klientom bez konieczności przerzucania na nich ciężaru korzystania z tych usług.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Blip
  • Wykop
  • Live
  • Twitter
  • PDF

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *