Ogólna poprawa nastrojów konsumenckich w Europie

W pierwszym kwartale 2015 roku europejskie nastroje konsumenckie poprawiły się. Poziom wskaźnika nastrojów konsumenckich GfK Consumer Climate dla 28 państw UE w pierwszych trzech miesiącach 2015 roku wzrósł aż o 4,3 punktu i wyniósł 9,8 punktu. Jest to najwyższa wartość od kwietnia 2008 roku.

s-640-x
Szczególny optymizm przejawiali konsumenci w zachodniej i południowej Europie, którzy oczekują w najbliższym okresie ogólnej poprawy klimatu gospodarczego. Odmienne nastroje panują w Europie Wschodniej. Z powodu konfliktu na Ukrainie, pomimo ogólnie korzystnych danych makroekonomicznych, konsumentów z tej części kontynentu cechował znacznie większy sceptycyzm.
Nastroje konsumenckie na 15 głównych rynkach EU

Europa stopniowo wychodzi z finansowego oraz ekonomicznego kryzysu. W czwartym kwartale minionego roku nastąpiła wyraźna poprawa niemal na każdym z 15 głównych europejskich rynków. Prawie wszystkie kraje odnotowały wzrost gospodarczy za cały 2014 rok. Prognozy na rok 2015 są dobre, a eksperci gospodarczy podwyższają przewidywania dla wielu państw. Aktualne prognozy szacują wzrost na 1,8 proc. dla Niemiec, 2,8 proc. dla Hiszpanii, 1,3 proc. dla strefy euro oraz 1,7 procent dla całej Unii Europejskiej (UE). Sytuacja na rynku pracy również ulega poprawie. W większość państw europejskich stopa bezrobocia powoli, acz systematycznie spada. Trudna sytuacja utrzymuje się w Hiszpanii, Portugalii, Francji, Grecji oraz we Włoszech.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Blip
  • Wykop
  • Live
  • Twitter
  • PDF

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *