Karp z internetu, czyli zakupy wigilijne w sieci?

Zakup gwiazdkowych prezentów, świąteczne porządki i 12 dań na wigilijny stół – w drugiej połowie grudnia wszystkich czeka sporo przygotowań. Dobrym pomysłem na zaoszczędzenie czasu jest kupienie produktów na Wigilię przez internet. Marcin Jędrzejak, Ekspert ds. Prawa w Trusted Shops, radzi na co warto zwrócić uwagę zamawiając produkty spożywcze online.

Zamówiłam przez internet karpia. Niestety zamiast całej ryby otrzymałam filet. Czy mogę się domagać, aby sklep jeszcze dzisiaj wymienił mi rybę na taką, jaką zamówiłam? Muszę mieć czas, aby przygotować świąteczne potrawy.

Marcin Jędrzejak: Jeżeli sklep internetowy dostarczył filet zamiast zamówionego całego karpia, wówczas zamówienie nie zostało zrealizowane zgodnie z zawartą umową. W tej sytuacji konsument może skorzystać z prawa do reklamacji i żądać np. wymiany zamówionego produktu. W przypadku zakupu produktów ulegających szybkiemu zepsuciu lub mających krótki termin przydatności do spożycia, reklamacja powinna zostać złożona jak najszybciej. Koniecznie przed upływem terminu przydatności do spożycia. Reklamacje należy złożyć (najlepiej pisemnie) na adres wskazany w regulaminie sklepu. Zgodnie z przepisami, przedsiębiorca ma 14 dni na jej rozpatrzenie. Jednak w opisanym przypadku, konsument zakupił rybę, aby przygotować świąteczną potrawę. Dostarczenie karpia dopiero po Świętach nie miałoby dla niego znaczenia. W konsekwencji konsument w ramach zgłoszonej reklamacji mógłby zamiast żądania wymiany rzeczy, całkowicie odstąpić od umowy i zażądać zwrotu wpłaconych pieniędzy.

Zamówiłem przez internet praktyczny kosz prezentowy dla siostry. Niestety zamiast kawy rozpuszczalnej, sklep umieścił w koszyku kawę mieloną. Co mogę w tej sytuacji zrobić? Nie chciałbym popsuć dekoracji i samodzielnie wymieniać kawy.

Marcin Jędrzejak: Jeżeli produkty w dostarczonym koszyku prezentowym różnią się od tych, które zostały zamówione na stronie sklepu, wówczas kupujący ma prawo do złożenia reklamacji. W takim przypadku zamówienie nie zostało bowiem zrealizowane zgodnie z zawartą umową. Sprzedawca internetowy jest wówczas zobowiązany do wymiany kawy, na taką jaka została zamówiona.

Zamówiłam przez internet kakao do wypieków. Przed zamówieniem sprawdziłam opis produktu, aby upewnić się, że produkt nie zawiera laktozy. Niestety na opakowaniu jest informacja, że „produkt może zawierać śladowe ilości laktozy”. Na stronie sklepu nie było tej informacji. Co mogę w tej sytuacji zrobić?  

Marcin Jędrzejak: W opisanej sytuacji konsument ma dwie możliwości: może złożyć reklamację i żądać wymiany produktu lub skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy. Kakao ma stosunkowo długi termin przydatności do spożycia i nie ulega szybkiemu zepsuciu. Produkt nie jest więc objęty wyjątkiem wyłączającym prawo do odstąpienia od umowy. Konsument w ciągu 14 dni ma możliwość zwrotu zakupionego towaru. Inaczej będzie jednak w sytuacji, gdy konsument otworzy opakowanie. Ze względów higienicznych nie będzie mógł wówczas skorzystać z ustawowego prawa do zwrotu.

Zamówiłam dla dzieci czekoladowe mikołaje. Niestety ich wygląd, a zwłaszcza kolory opakowania znacznie różnią się od zdjęć zamieszczonych na stronie sklepu. Czy mogę złożyć reklamację?

Marcin Jędrzejak: Zdjęcia produktów na stronie sklepu nie mogą znacząco odbiegać od tego, jak produkt wygląda w rzeczywistości. Nadmiernie wyretuszowane zdjęcia wprowadzałyby konsumentów w błąd. Podobnie jak w poprzednim przykładzie, konsument ma dwie możliwości do wyboru: złożenie reklamacji lub skorzystanie z prawa do odstąpienia od umowy. Czekolada nie jest bowiem zaliczana do kategorii produktów ulegających szybkiemu zepsuciu, wyłączonych spod prawa do odstąpienia od umowy. W przypadku skorzystania z możliwości zwrotu towaru, sprzedawca powinien zwrócić konsumentowi wszystkie uiszczone płatności, w tym koszty równe kosztom standardowego, najtańszego sposobu dostarczenia towaru do konsumenta.

Kurier się pomylił i pojechał z moim zamówieniem na drugi koniec miasta. Przyjęłam zakupy, ale martwię się o ich świeżość, zwłaszcza że zamawiałam ryby. Czy przysługuje mi możliwość złożenia reklamacji?

Marcin Jędrzejak: Po przyjęciu zamówienia, kupujący powinien jak najszybciej sprawdzić czy kurier dostarczył wszystkie zamówione produkty oraz czy nie zostały one uszkodzone w trakcie transportu. Warto zrobić to w obecności kuriera. Jeżeli w przesłanym zamówieniu brakuje niektórych produktów lub część z nich jest nieświeża, należy skontaktować się z przedstawicielem sklepu.

Niektóre sklepy oferują możliwość natychmiastowego rozpatrzenia reklamacji w obecności kuriera, który dostarczył zamówienie.

Najczęściej jednak reklamacja powinna zostać złożona na wskazany w regulaminie adres sklepu. W praktyce oznacza to, że w celu złożenia reklamacji, konsument będzie musiał pojechać z uszkodzonym towarem do sklepu. Nie wolno z tym zwlekać – w przypadku żywności reklamacje należy złożyć jeszcze przed upływem daty minimalnej trwałości towaru lub terminu przydatności do spożycia. Należy zabrać ze sobą paragon lub jakikolwiek inny dowód potwierdzający dokonanie zakupu zepsutego produktu w danym sklepie (np. otrzymane mailem potwierdzenie złożenia zamówienia). Pomocna będzie także dodatkowa dokumentacja np. za pomocą zdjęć bądź świadka, iż towar już w momencie dostarczenia przez kuriera był nieświeży lub uszkodzony i nie uległ zepsuciu np. na skutek niewłaściwego przechowywania.

Jeżeli dany sklep nie będzie chciał rozpatrzyć reklamacji, odmówi wymiany bądź zwrotu pieniędzy, konsument może zwrócić się do powiatowego lub miejskiego rzecznika praw konsumentów lub inspekcji handlowej.
Zamówienie produktów spożywczych przez internet jest doskonałym sposobem na zaoszczędzenie czasu i skupienie się na innych przedświątecznych przygotowaniach.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Blip
  • Wykop
  • Live
  • Twitter
  • PDF

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *