Grupa Integer.pl – najnowsze dane o rynku na świecie

Wielka Brytania: Royal Mail notuje stabilne przychody dzięki GLS i wzrostom w segmencie paczkowym


top_plRoyal Mail odnotował stabilne przychody w drugim kwartale 2015 roku – pomimo spadków w segmencie listowym – dzięki wysokiemu, choć jednocyfrowemu, wzrostowi obrotów GLS w segmencie paczkowym. W porównaniu do tego samego okresu ubiegłego roku, przychody całej grupy Royal Mail nie zmieniły się, choć wyniki UKPIL – części firmy, która obsługuje tylko rynek brytyjski – odnotowały spadek o 2%. Jak podała spółka, przychody z obsługi paczek wzrosły o 2% (wolumen wzrósł o 3%), podczas gdy biznes listowy odnotował spadek o 4%. Niższy wzrost przychodów w stosunku do wolumenu wynika z silnej konkurencji cenowej na rynku. GLS, który jest częścią grupy Royal Mail, radził sobie na rynku europejskim o wiele lepiej, niż przewidywały prognozy – najlepiej na rynku niemieckim i włoskim. Wolumen paczek wzrósł o 9%, a przychody o 8%.

„Sytuacja Royal Mail pokazuje, że nawet jeśli w sektorze listowym odnotowuje się spadki, to istnieje realny potencjał zrekompensowania przychodów w innym sektorze, np. paczkowym, który rozwija się intensywnie m.in. dzięki e-commerce. Podobne trendy można obserwować na innych międzynarodowych rynkach, także polskim. Kluczem do sukcesu narodowych operatorów jest elastyczność oraz właściwa diagnoza swoich przewag konkurencyjnych. Jednak dostawa przesyłek dla sektora e-commerce musi być dopasowana do oczekiwań konsumentów, by nie musieli fatygować się z awizem do placówki – co obecnie jest bolączką w Polsce. Rozwiązanie problemu „ostatniej mili” pod względem efektywności i opłacalności powinno być elementem strategii rozwoju każdego operatora pocztowego, także narodowego. Najlepszą opcją w tym obszarze jest współpraca z innymi graczami na rynku w zakresie udostępniania infrastruktury – dotyczyć to może zarówno placówek pocztowych, jak i Paczkomatów® InPost. Przykładem jest kooperacja InPost z PostNL, holenderskim operatorem pocztowym, który wynajmuje nasze paczkomaty” mówi Rafał Brzoska, prezes Grupy Integer.pl.

Włochy: Poste Italiane szykuje się do IPO w październiku

Włoski rząd zamierza sprzedać 40% akcji Poste Italiane w ramach IPO w październiku – decyduje się na ten krok rok po tym, jak opóźnił IPO z powodu zawirowań na rynkach finansowych. Rzym liczy na to, że pozyska w ten sposób 4 miliardy euro, które chce przeznaczyć na zmniejszenie ogromnych długów publicznych kraju. Francesco Caio, Dyrektor Generalny Poste Italiane, zaprezentował w grudniu 2014 roku 5-letnią strategię spółki, łączącą zwiększony poziom inwestycji i wzrost przychodów oraz zakładającą dodatkowe oszczędności – jako główne założenia planowanego IPO. Za najważniejszy cel zarząd Poste Italiane postawił sobie osiągnięcie pułapu 3 miliardów euro przeznaczonego na inwestycje oraz 30 miliardów euro przychodów do 2019 roku. Plan zakłada również, że spółka jeszcze bardziej otworzy się na biznes paczkowy – jest to spowodowane wzrostami tego sektora na rynku B2C o ponad 30%. Poste Italiane rozwinie także usługi dedykowane m.in. smartfonom. W ostatnim czasie przychody z tytułu dostarczania listów i paczek przez włoskiego operatora spadły o 8,5% i osiągnęły wartość około 4 miliardów euro.

„Wejście na giełdę zarówno Poste Italiane, jak i Poczty Polskiej, będzie bardzo ważnym krokiem dla demonopolizacji rynków pocztowych w obu krajach. Jest to też ogromna szansa dla samych spółek, bo rynek kapitałowy zobliguje je do większej transparentności i dynamiczniejszego rozwoju. Włoski rynek pocztowy jest przykładem skrajnie wysokiego wpływu regulacyjnego państwa, gdzie państwowa poczta jest realizatorem wszystkich publicznych kontraktów. W oczywisty sposób przekłada się to na zahamowanie liberalizacji całego sektora, eliminację konkurencji i wysokie ceny. Upublicznienie państwowych operatorów wymusi zdrowszą konkurencję i zmiany, które w dłuższym okresie czasu będą korzystne dla wszystkich uczestników rynku – zarówno akcjonariuszy i pracowników, jak i klientów. Wystarczy spojrzeć na proces demonopolizacji rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce – prywatyzacja państwowego monopolisty była kluczowym impulsem i zapoczątkowała cykl pozytywnych przemian, umożliwiając konkurencję na zasadach biznesowych. Dlatego bardzo cieszymy się z decyzji włoskiego i polskiego rządu o IPO narodowych poczt – wolnorynkowe podejście jest czymś, na co już bardzo długo czekamy”
podkreśla Tom Ruhan, doradca Zarządu InPost.

Wielka Brytania: Usługi Amazon Fresh jeszcze we wrześniu?

Amazon jeszcze we wrześniu planuje uruchomić w Londynie swoje usługi Amazon Fresh, czyli dostawy produktów spożywczych zakupionych online. Informacje takie opublikowały m.in. The Telegraph UK oraz The Times podsumowując, że plany „są na zaawansowanym etapie”, ale Amazon do tej pory nie skomentował tych doniesień. Sam fakt, że Amazon może wprowadzić w Londynie usługi Amazon Fresh w ciągu najbliższych dwóch miesięcy miał już wpływ na rynek. Ceny akcji Ocado (internetowy supermarket) na nowojorskiej giełdzie spadły pod koniec ubiegłego tygodnia, gdy do maklerów dotarły plotki na temat planów Amazon. Jeśli firma uruchomi swoje usługi w Londynie we wrześniu, będzie to wejście na rynek w atrakcyjnym momencie dla dostaw zakupów spożywczych. W ciągu ostatnich tygodni kilku kluczowych graczy, w tym Tesco i Grupa John Lewis, zmieniło politykę darmowych dostaw oraz zwiększyło ceny usług click&collect.

„Zważając na rosnący udział sektora spożywczego w rynku e-commerce nie dziwi nas, że tak duży gracz, jakim jest Amazon, rozszerza usługi dedykowane tej branży na kolejne rynki. Automatyzacja dostaw produktów żywnościowych jest nieunikniona, jednak wymaga starannie opracowanej technologii oraz zaplecza logistycznego. Biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia właściwych warunków przechowywania oraz krótki okres przydatności produktów, niezwykle istotne jest zachowanie wysokich standardów dostawy. InPost również prowadzi zaawansowane prace nad wdrożeniem rozwiązania dla branży spożywczej, a dzięki bogatemu doświadczeniu w zakresie e-commerce oraz rozbudowanej sieci Paczkomatów® InPost, które gwarantują najwyższy poziom jakości dostawy i dostępność 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu, jesteśmy w stanie dostosować naszą usługę do potrzeb najbardziej wymagających klientów. Jeszcze w tym roku planujemy wdrożyć nową ofertę na rynek” dodaje Rafał Brzoska.

Świat: Google ogłosił uruchomienie nowej usługi „Purchase on Google”, podczas gdy Facebook buduje własną sieć e-sklepów

Nowa opcja zakupowa “Purchase on Google” ma na celu ułatwienie e-konsumentom zakupu towarów bezpośrednio z poziomu reklam wyświetlanych na ich urządzeniach mobilnych. Usługa znajduje się obecnie na etapie pilotażu i jest zarówno odpowiedzią na rozwiązania, które w zakresie uproszczenia procesu zakupowego online wprowadza Facebook, Pinterest oraz Instagram, jak i próbą dostosowania platform zakupowych do urządzeń mobilnych. W praktyce oznacza to, że wśród wyników wyszukiwania zostanie wyświetlony specjalny przycisk “kup”, który pozwoli e-konsumentom i użytkownikom wyszukiwarki Google na przekierowanie do witryny, gdzie będą mogli sfinalizować swoją transakcję – strona będzie obsługiwana przez wybrany e-sklep, jednak za jej hosting odpowiedzialny będzie Google. O rozwiązaniach dla e-konsumentów myśli także Facebook – największy portal społecznościowy – który stara się wychodzić poza społecznościowy charakter i jedynie udostępnianie treści, co umożliwić ma stworzenie małych e-sklepów opartych o serwis. Większość z nich wciąż znajduje się w fazie testów, ale część już umożliwia użytkownikom realizację procesu zakupowego od znalezienia określonego towaru, aż po jego nabycie. Jeśli eksperyment związany z uruchomieniem nowej usługi się powiedzie, właściciele e-sklepów będą mogli już nie tylko promować swój produkt za pomocą Facebooka. Z kolei sam Facebook w przyszłości bez wątpienia będzie mógł mieć większy udział procentowy w zyskach ze sprzedaży towarów sprzedawanych za swoim pośrednictwem.

„Pomysł, który wdrażają w życie zarówno Google, jak i Facebook, jest całkiem naturalny i podąża za trendami na rynku e-commerce. Dla klienta pojawienie się nowych kanałów sprzedaży towarów oznacza przede wszystkim jeszcze łatwiejszy dostęp do oferty e-detalistów. Z kolei dla właścicieli e-sklepów nowe opcje promocji dostosowane do urządzeń mobilnych oraz portali społecznościowych w połączeniu z możliwością zakupu danego produktu to nic innego, jak znaczące poszerzenie grona potencjalnych klientów. Bez wątpienia na nowych rozwiązaniach chcą skorzystać także tacy giganci, jak chociażby Google czy Facebook. Niezależnie od tego, czy chodzi o stworzenie nowego kanału sprzedaży czy też generowanie jeszcze większych zysków z pośredniczenia w e-zakupach, w którymś momencie obie firmy będą chciały zbudować swój własny model logistyczny, tworząc tym samym idealne pole dla takich rozwiązań, jak na przykład Paczkomaty® InPost” komentuje Rafał Brzoska.

Wielka Brytania: Wzrost e-commerce w czerwcu 2015

W maju 2015 roku nastąpiło nieoczekiwane spowolnienie wolumenu sprzedaży detalicznej online w Wielkiej Brytanii. Prawdopodobnie wynikało ono z niepewności politycznej i gospodarczej związanej z wyborami. Z kolei w czerwcu IMRG MetaPack UK Delivery Index odnotował silny powrót do wysokiego poziomu koniunktury gospodarczej i pozytywny trend dla wszystkich kluczowych form dostawy. Najnowsze dane wykazały, że przychody z e-commerce w czerwcu 2015 wzrosły o 18% rok do roku i wyniosły 9,3 mld funtów. Sektor m-commerce w tym samym miesiącu także notował wysoką dynamikę w porównaniu do czerwca 2014 roku – na poziomie 57%. Wolumen zamówień dokonanych online powiększył się o 22% – to też najwyższa stopa wzrostu rok do roku. Skumulowana dynamika za H1 2015 osiągnęła poziom 11,4%. Raport IMRG Capgemini e-Retail Sales Index pokazał rosnące dysproporcje pomiędzy detalistami, którzy prowadzą sprzedaż wyłącznie za pośrednictwem e-sklepów oraz przedsiębiorcami wykorzystującymi wiele kanałów dystrybucji. Sprzedaż w czerwcu bieżącego roku – w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego – w pierwszej grupie osiągnęła wzrost o 13%, natomiast w odniesieniu do drugiej 21%. Główne przyczyny ożywienia wolumenu e-handlu detalicznego w Wielkiej Brytanii to stabilny sprzedażowo okres przypadający na lato, powyborcze odzyskanie zaufania przez konsumentów oraz dodatkowe działania promocyjne podejmowane przez sprzedawców w celu stymulacji e-rynku po stosunkowo powolnym początku roku.

„Nikogo nie dziwi, że rynek e-commerce wykazuje silną tendencję wzrostową. Aktualnie możemy jedynie obserwować, jak szybko zachodzi ten proces i czekać na moment, kiedy handel elektroniczny osiągnie 50% udziału w rynku. A jest to tylko kwestią czasu – intensywnie pracujemy więc nad tym, aby wykorzystać naszą innowacyjną technologię. Paczkomaty® InPost należą do najskuteczniejszych rozwiązań click&collect w e-commerce – umożliwiają bardzo zaawansowaną interakcję z Klientem od momentu nadania paczki aż do jej doręczenia. Stale rozwijamy zakres usług – a nasze urządzenia już od dawna postrzegane są jako jedne z najbardziej efektywnych rozwiązań na rynku pocztowo-kurierskim. Nieustannie obserwujemy sektor, w którym działamy, a przede wszystkim słuchamy i szanujemy e-konsumentów, dzięki czemu możemy skutecznie odpowiadać na ich potrzeby, a tym samym zwiększać swój udział w rynku”  zaznacza Rafał Brzoska.

Polska: InPost i MasterCard® promują płatności kartowe w sieci Paczkomatów® InPost

Akcja pod nazwą „Festiwal Darmowej Dostawy” ma na celu promocję płatności bezgotówkowych przy odbiorze przesyłek ze sklepów internetowych, oferujących dostawę zamówionych towarów w ramach sieci Paczkomatów® InPost. W okresie wakacyjnym, przesyłki z wybranych sklepów zamówione do Paczkomatów®, będą zwolnione z kosztów dostawy – pod warunkiem opłacenia ich kartą lub poprzez elektroniczny portfel MasterPass. Wśród partnerów, którzy do tej pory zgłosili chęć udziału w akcji, znaleźli się m.in.: Answear, BdSklep, Endo, Nexterio i Wittchen. Kolejni uczestnicy będą dodawani do listy, która znajduje się na stronie internetowej przedsięwzięcia http://darmowadostawa.paczkomaty.pl.

„Usługa MasterPass to narzędzie, będące odpowiedzią na potrzeby klientów, którzy oczekują nie tylko wygody odbioru przesyłek, ale także swobody w wyborze dogodnej formy płatności. Zaletą tego rozwiązania jest możliwość uregulowania płatności za pobraniem, czyli w momencie, kiedy zamówienie fizycznie znajdzie się w Paczkomacie®. Transakcja realizowana jest za pomocą dedykowanego serwisu internetowego, który jest w pełni zintegrowany z naszymi maszynami. Wdrożenie nowego rozwiązania we współpracy z MasterCard to bez wątpienia ważny krok w kierunku popularyzacji naszych usług zarówno w Polsce, jak i na innych zagranicznych rynkach e-commerce”
podsumowuje Maciej Padjas, Dyrektor Marketingu Paczkomatów® InPost.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Blip
  • Wykop
  • Live
  • Twitter
  • PDF

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *