Dlaczego Polacy nie lubią kupować wina

Jak mówi popularne twierdzenie „Pierwsze wrażenie jest tylko jedno”. Konsument, który znajduje się w sklepie z zamiarem zakupu wina patrzy na półkę z asortymentem i w trakcie pierwszych sekund ocenia, czy to co znajduje się w ofercie sklepu jest dla niego interesujące. Niestety nawet dla bardzo spostrzegawczego i świadomego konsumenta większość półek z winem, które znajdują się w polskich sklepach jest trudna do zrozumienia.
Sklepy zazwyczaj decydują się na podział win ze względu na kraj pochodzenia. Jednak jak pokazują badania Faktorii Win taki podział to złe rozwiązanie – wśród czynników decydujących o wyborze konkretnego wina, wskazywanych przez ankietowanych, kraj pochodzenia i szczep zajmują dopiero czwarte miejsce. Pierwsze trzy pozycje to odpowiednio: okazja (kiedy, z kim i w jakiej sytuacji mam ochotę na wino), smak (wytrawne, półwytrawne, półsłodkie, słodkie), kolor (czerwone, różowe, białe). Z badań wynika zatem, że pierwsza informacja, którą klient dostrzega w sklepie, wbrew pozorom nie jest tą, której szuka. Ponadto informacje ważne dla kupującego (okazja, smak, kolor) są najczęściej niewyeksponowane lub bardzo trudne do odnalezienia.Kolejnym utrudnieniem, które spotyka na swojej drodze do udanych zakupów klient polskiego sklepu jest brak możliwości dotknięcia towaru. W wielu mniejszych i średnich sklepach półka z winem jest oddzielona od kupującego ladą. Za ladą stoi natomiast sprzedawca, który często nie ma wiedzy, która mogłaby pomóc kupującemu w podjęciu odpowiedniej decyzji. Brak możliwości dotknięcia towaru uniemożliwia również konsumentowi zapoznanie się z etykietą danego wina i spokojnego zastanowienia się nad wyborem.

Znalezienie się w sytuacji, która wymaga podjęcia szybkiej decyzji bez odpowiednich danych jest niekomfortowe i wymaga niepotrzebnego ryzyka. Dlatego w takich momentach przeciętny konsument wybiera marki, które zna, żeby całą operację „mieć z głowy”. W ten sposób statystyczny klient traci możliwość głębszego wejścia w świat wina, poznania nowych smaków, a co najważniejsze dokonania lepszego zakupu za niższą cenę.

Następnym szkodliwym dla konsumenta trendem, który można zauważyć w polskich sklepach jest bardzo duży, ale zupełnie nieprzemyślany wybór win. Przed wypełnioną po brzegi półką z bardzo podobnymi propozycjami z różnych regionów świata konsument jest zupełnie bezradny. Czym różni się od siebie 30 czerwonych, wytrawnych win z Włoch? Które z białych win w cenie 25 złotych wybrać? Który Merlot będzie dla mnie najlepszy? – pyta konsument – niestety sklepowa półka nie udzieli mu na te pytania odpowiedzi, a o wyborze wina znów zdecyduje ślepy traf. Jak wskazują badania Faktorii Win, zasada „im większy wybór tym lepiej” zdecydowanie nie sprawdza się w sprzedaży wina. Alternatywą dla tego rozwiązania jest natomiast dobrze dobrane portfolio win, które oferuje klientowi różnorodne propozycje w dopasowanych do indywidualnych potrzeb przedziałach cenowych.

Mądrzejszy o zdanie polskich konsumentów zespół Faktorii Win zaprojektował specjalne półki z winem, dostosowane do różnych potrzeb klientów o odmiennej świadomości i kulturze picia wina. Półki zawierają specjalnie dobraną kolekcję win, które podzielone zostały na 5 kategorii: Na Prezent, Na Randkę, Do Posiłku, Do relaksu, Z Przyjaciółmi. Każda z kategorii jest wyraźnie oddzielona od pozostałych, dzięki czemu znalezienie odpowiedniego dla nas wina jest szybkie i bardzo wygodne. Oferta jest zróżnicowana pod względem smaku, koloru i ceny wina.

Ponadto na każdej butelce dostępnej na półce Faktorii znajduje się czytelna etykieta. Z etykiety konsument dowiaduje się czy wino jest wytrawne, półwytrawne, półsłodkie czy słodkie, do jakiej okazji pasuje oraz w jakiej temperaturze należy je podawać.

Właściwy wybór najlepszych win z niezwykle bogatej oferty światowej to karkołomne zadanie, dlatego Faktoria Win oddała je w ręce specjalistów. Cała oferta to wynik rzetelnej i rygorystycznej selekcji sprawnego podniebienia firmowych profesjonalistów Bezpośrednia współpraca z poszczególnymi winnicami pozwoliła nie tylko na trafną selekcję, ale także na ustalenie rozsądnej ceny za wysokiej klasy, zróżnicowane wina.

źródło: Faktoria Win

Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Blip
  • Wykop
  • Live
  • Twitter
  • PDF

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *