Coraz bliżej święta – porady dla e – konsumenta

Klienci  często mają wątpliwości,  czy ich prawa będą respektowane, tym bardziej jeżeli dokonają zakupu w sklepie on-line zarejestrowanym w innym kraju niż Polska. Brak zaufania nie powinien jednak ograniczać możliwości, jakie daje Internet, szczególnie kiedy  e-commerce może umniejszyć nam trudy zakupów w ruchliwych centrach handlowych.

LOGO_COLOR_PLZgodnie z Tabelą wyników dla rynków Konsumenckich 2013[1] odsetek konsumentów korzystających z krajowego handlu elektronicznego wzrósł z 38 proc. do 41 proc. w porównaniu ze wzrostem z 9,6 proc. do 11 proc. w przypadku zakupów transgranicznych.

Nowe przepisy w dziedzinie internetowego systemu rozstrzygania sporów (platforma ODR) pozwolą konsumentom dokonującym zakupy w swoim kraju i w innych państwach UE szybciej
i taniej rozwiązywać spory z handlowcami, bez odwoływania się do sądu. Dodatkowo Dyrektywa w sprawie praw konsumentów, która będzie obowiązywać we wszystkich państwach członkowskich od czerwca 2014 r., harmonizuje – między innymi — przepisy odnoszące się do polityki w zakresie zwrotów w sprzedaży na odległość (we wszystkich krajach UE będziemy mieli 14 dni na odstąpienie od umowy)
– podkreśla Piotr Stańczak, Dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego i dodaje – Nowe regulacje powinny przyczynić się do efektywnego uwolnienia potencjału e-commerce zarówno w Polsce jak i na terenie całej UE.

 

Przykładowa sprawa ECK:

Konsument z Holandii zakupił w polskim sklepie sprzęt elektroniczny za promocyjną cenę. Towar nigdy nie został mu dostarczony. Europejskie Centrum Konsumenckie w Holandii przekazało sprawę do centrum w Polsce. Okazało się, że sprzedawca co prawda podał w zakładce „kontakt” adres prowadzenia działalności, ale  był on  identyczny z adresem Pałacu Prezydenckiego Warszawie…

Niezależnie czy dokonujemy zakupu od sprzedawcy polskiego, czy zagranicznego sprawdźmy przedsiębiorcę, z którym chcemy zawrzeć umowę.

Każdy z nas powinien być ostrożny i kierować się kilkoma podstawowymi zasadami, wówczas drzwi do internetowych zakupów w całej Europie będą stały dla nas otworem. – podkreśla Piotr Stańczak.

Jak  rozpoznać w sieci uczciwą firmę?:

  • Na stronie sklepu internetowego ZAWSZE szukajmy pełnych danych kontaktowych przedsiębiorcy. Podanie jedynie e-maila w ogólnodostępnej domenie, numeru telefonu komórkowego lub skrzynki pocztowej nie świadczy o tym, że możemy spodziewać się rzetelnego sprzedawcy. Najlepiej jeśli na stronie znajdziemy dane potwierdzające rejestracje działalności gospodarczej, czy spółki.
  • Nie kupujmy zbyt pochopnie –  badania wykazały, że ponad 60% Polaków przyznaje się do robienia zakupów pod wpływem impulsu, czyli podczas jednego zalogowania lub zaraz po wejściu na stronę e-sklepu.[2] Przed dokonaniem zakupu „wygooglujmy” przedsiębiorcę. Proste wyszukiwanie w internecie powinno ujawnić każdą negatywną opinię od poprzednich kupujących. Nie ufajmy pozytywnym opiniom, które możemy znaleźć na samej stronie sklepu, które nieuczciwy przedsiębiorca może wystawić sobie sam.
  • Dobre pozycjonowanie nie oznacza uczciwego e-sklepu. Każdy przedsiębiorca może zapłacić za reklamy w wyszukiwarkach internetowych, niezależnie, czy jego oferta jest rzetelna i sprawdzona, czy nie.
  • Doświadczenie ECK pokazuje, że rozszerzenie „.pl” nie zawsze oznacza, że mamy do czynienia z polskim lub europejskim przedsiębiorcą. Każdy może zarejestrować domenę z rozszerzeniem „.pl”, także mieszkaniec Dubaju, co nie oznacza, że jego sklep będzie podlegał prawu Unii Europejskiej.
  • Nie dajmy się zwieść zbyt dobrze brzmiącym propozycjom. Jeżeli coś brzmi zbyt dobrze, aby było prawdziwe, zwykle prawdziwym nie jest.
  • Szukajmy certyfikatów – warto sprawdzić, czy e-sklep należy do systemu potwierdzającego stosowanie dobrych praktyk (np. europejski certyfikat Euro-Label) czy też gwarantującego zwrot pieniędzy w razie niewywiązania się  z umowy przez sprzedawcę (np. Trusted Shops). Jak czytamy w raporcie „Can I trust the trustmark?” większość badanych osób osób ceni sobie certyfikaty zaufania (69%) i ufa przedsiębiorcom, którzy je posiadają (63%)[3].

WAŻNE: Przysługuje co najmniej 7 dni roboczych w UE (w Polsce – 10 dni kalendarzowych) na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny i ponoszenia dodatkowych opłat. Termin liczony jest od dnia dostarczenia produktu (sprzedaż towarów) lub od daty zawarcia umowy (sprzedaż usług). We wskazanym czasie wystarczy wysłać do sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu, a potem sam produkt.

Jeśli kupiony przez Internet produkt  okaże się wadliwy lub niezgodny z umową, objęty jest takim samym – dwuletnim – prawem do reklamacji, jakie obowiązuje wobec produktów kupionych w sklepie stacjonarnym.

Warto odwiedzić:

 

Jeśli coś pójdzie nie tak ….

  • Dokumentuj każdy krok podczas procedury sprzedaży np. poprzez zrzuty ekranu (screenshot);
  • Przechowuj kopie pełnej korespondencji z przedsiębiorcą;
  • Złóż skargę u przedsiębiorcy w formie pisemnej i zachowaj jej kopie;
  • Jeżeli sprawa nie zostanie rozwiązania w satysfakcjonujący dla Ciebie sposób,
    a przedsiębiorca ma zarejestrowaną działalność w innym kraju UE lub Norwegii i Islandii, skontaktuj się z najbliższym Europejskim Centrum  Konsumenckim w celu uzyskania bezpłatnej porady i pomocy.
Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Blip
  • Wykop
  • Live
  • Twitter
  • PDF

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *