Alfa Projekt: wielokanałowa dystrybucja kluczem do efektywnego zarządzania przesyłkami

Rynek e-commerce – zarówno w Polsce, jak i na całym świecie – rozwija się w niezwykle szybkim, dwucyfrowym, tempie[1]. Operatorzy logistyczni nieprzerwanie poszukują sposobów na optymalizację i przyspieszenie procesu dostarczania przesyłek. Coraz większą popularność zyskują alternatywne kanały dystrybucji, takie jak lokalne placówki odbiorczo-nadawcze oraz automaty typu click&collect, które dostarczają korzyści zarówno Klientom, jak i samym firmom kurierskim. Po stronie Odbiorcy korzyść tę stanowi możliwość odbioru przesyłki w dogodnym terminie (w przypadku automatów: 24h) oraz lokalizacji (wybór najbliższego spośród punktów w sieci), po stronie firm kurierskich natomiast pozwalają na redukcję kosztów obsługi procesu (koszt ostatniej mili).

alfa projekt_logoWielokanałowy kolportaż może dla firmy kurierskiej stanowić narzędzie racjonalizacji kosztów dostaw, wymaga jednak optymalizacji procesów obsługi przesyłek, a ta nie wydaje się możliwa bez wsparcia w postaci zaawansowanego systemu informatycznego – który podda analizie wiele danych napływających z każdego odcinka procesu doręczenia i sformułuje odpowiedzi na strategiczne pytania dotyczące:

  • Lokalizacji punktów sieci o największym potencjale (na podstawie danych geograficznych nadawców przesyłek);
  • Standaryzacji usług – na podstawie danych statystycznych;
  • Struktury Klientów korzystających z alternatywnych form dręczenia (odbiory własne) w celu optymalizacji oferty handlowej i podniesienia efektywności działań marketingowych;
  • Optymalnej ceny dla każdej z oferowanych usług (korelacja ceny i popytu na określone usługi);
  • Sezonowości popytu (na podstawie historycznych danych sprzedażowych);
  • Efektywności procesów wewnętrznych (sortownie, magazyny, oddziały terenowe na terenie kraju);
  • Optymalnych terminów dostarczania przesyłek adresowanych do automatu lub punktu ( termin faktycznego odbioru przesyłki przez Adresata);

Spółka Alfa Projekt jest dostawcą rozwiązania zapewniającego wsparcie informatyczne organizacji logistycznych  w opisanym zakresie. Zastosowanie takiego rozwiązania pozwala na optymalizację działań związanych z rozwojem alternatywnych kanałów dystrybucji, identyfikuje najmniej wydajne odcinki procesów i elementy systemu, pozwalając na przeprowadzenie działań korekcyjnych, zorientowanych na maksymalizację rentowności. Usprawnia zarządzanie siecią placówek bądź automatów nadawczo – odbiorczych. W tym przypadku przekłada się to bezpośrednio na redukcję kosztów, związanych z koniecznością wielokrotnego podejmowania próby doręczenia przesyłki w przypadku awizo.

Właściwe zmapowanie procesów pozwala ponadto na pozostawienie po stronie Klienta decyzji o zmianie docelowego adresu doręczenia przesyłki w trakcie realizacji usługi. System pozwala na określenie etapu doręczenia, w którym taka zmiana nie będzie generować dodatkowych kosztów, dzięki czemu wytwarzana być może wartość dodana po stronie Klienta, który może realnie wpłynąć na przebieg usługi w czasie jej trwania. Najnowsze dane z rynku usług kurierskich wskazują na rosnącą popularność przede wszystkim samoobsługowych urządzeń odbiorczo-nadawczych – typu click&collect[2] Wywołanie zmiany formy czy adresu doręczenia możliwe jest najczęściej online, w funkcje takie wyposażone są także niektóre aplikacje mobilne, dostarczane Klientom przez firmy kurierskie.

Budowa alternatywnych kanałów dystrybucji umożliwiająca operatorom logistycznym zarządzanie wolumenami przesyłek przez kierowanie ich przepływów do punktów nadawczych może być także traktowana jako metoda zarządzania operacjami w okresie wzmożonego ruchu wysyłkowego – czy tzw. peaków paczkowych.

Rozwój alternatywnych kanałów dystrybucji jest konsekwencją zmian na rynku usług kurierskich, na którym wyraźnie rysuje się trend rosnącej skłonności Klientów do samodzielnego nadawania oraz odbioru przesyłki. Klienci coraz chętniej korzystają ze stacjonarnych punktów obsługi prowadzonych przez wykwalifikowanych pracowników i dostępnych w dobrych lokalizacjach (galerie handlowe, sklepy, kioski, centra usługowe) gdzie w dogodnym dla siebie terminie mogą zrealizować usługę. Możliwość zmiany wyboru formy odbioru – kurier door to door, maszyna click&collect lub stacjonarna placówka – to nie tylko wygoda dla konsumenta, to także szansa optymalizacji kosztów po stronie operatora.

Jacek Zacharewicz, prezes Alfa Projekt

_________________

Alfa Projekt specjalizuje się w nowoczesnych, szybkich i zautomatyzowanych systemach IT dla branży e-commerce, niezbędnych do obsługi zamówień, płatności czy efektywnej dostawy. Spółka posiada liczne kompetencje w zakresie realizacji projektów informatycznych dla każdego obszaru działalności firmy logistycznej. Kompleksowe rozwiązania informatyczne Alfa Projekt pozwalają na pełną integrację wszystkich aspektów związanych z działalnością sklepów internetowych czy sektora KEP (kurier, ekspres, paczka).

 

Więcej informacji na: www.alfa-projekt.pl

[1] Na podstawie: http://www.emarketservices.com/start/News/International/news/International-e-Commerce-will-soar-1—in-the-next-three-years__5312.html?xz=0&cc=1&sd=1&ci=5312

[2] Na podstawie: http://evigo.pl/11479-inpost-paczkomaty-bija-rekordy-polskich-e-sklepow/

Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Blip
  • Wykop
  • Live
  • Twitter
  • PDF

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *