10 wskazówek dla e-Mikołaja

Ruszyła gorączka przedświątecznych zakupów i już napływają do nas sygnały o rekordowych wynikach sprzedaży w sieci w tym roku. Zamiast wizyty w zatłoczonym centrum handlowym coraz częściej wybieramy Internet i tam szukamy podarunków dla najbliższych. W jaki sposób możemy zadbać o bezpieczeństwo świątecznych zakupów? Trusted Shops, europejski lider na rynku certyfikacji sklepów internetowych, prezentuje 10 zasad, które pozwolą nam uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek.

 

 

 

1. Sprawdź sklep
Informacje na temat sprzedającego powinny być łatwo dostępne na stronie. Jeżeli nie możemy znaleźć takich danych jak pełna nazwa sklepu czy adres zaleca się ostrożność. Nieufność jest uzasadniona także w przypadku podania tylko nazwy firmy bez nazwiska i danych dotyczących zarejestrowania firmy (jak KRS, NIP) lub gdy podany jest tylko adres skrytki pocztowej.

2. Chroń swoje dane
Kolejnym ważnym punktem jest sprawdzenie czy sklep podaje informacje o ochronie danych osobowych kupującego. Często zgody na wykorzystywanie udostępnianych przez nas danych są uzyskiwane w sposób niezgodny z prawem lub brakuje stosownych zapisów. W takich przypadkach istnieje prawdopodobieństwo, że sklep będzie sprzedawać nasze dane wątpliwym podmiotom lub wysyłać nam materiały reklamowe.

3. Upewnij się za co płacisz
Zakupy w Internecie kuszą niskimi cenami. Pamiętajmy, że wszystkie informacje o cenie muszą być umieszczone przy produktach i być przejrzyste. Sklep powinien również jednoznacznie informować o kosztach wysyłki oraz dodatkowych opłatach związanych z wybraną formą płatności. Jeżeli koszty wysyłki nie są podane albo ich wyliczenie jest niejasne, to należy liczyć się z nieprzyjemnymi niespodziankami. Gdy informacje o kosztach wysyłki na poszczególnych stronach sklepu różnią się od kosztów wysyłki podanych w koszyku zakupów, powinno to budzić naszą nieufność.

4. Przyjrzyj się zapisom o czasie dostawy
Zdarza się, że firmy dość luźno traktują czas dostawy produktu umieszczając informacje uzupełniające w przypisach. Często małą czcionką widnieje zapis, że „terminy dostawy nie są wiążące”. W takich sytuacjach należy zachować ostrożność. Prezent nie powinien przecież dotrzeć do odbiorcy dopiero po Świętach. Najlepiej, gdy sklep podaje nieprzekraczalny termin, do którego możemy się spodziewać produktu.

5. Zabezpiecz płatność z góry
Jeśli za wybrany upominek płacisz z góry, należy zabezpieczyć taką płatność korzystając np. z Gwarancji Zwrotu Pieniędzy oferowanej przez Trusted Shops. To pewny sposób na uniknięcie straty pieniędzy, jeżeli sprzedawca nie dostarczy produktu. Przelewów bankowych nie można bowiem wycofać.

6. Korzystaj z bezpiecznego transferu danych
Poważni sprzedawcy zapewniają zaszyfrowaną transmisję danych płatności, aby nie mogły zostać one przechwycone. Dzięki temu dane bankowe klientów są bezpieczne. Symbol kłódki w przeglądarce pokazuje, że transmisja danych jest zaszyfrowana i nikt niepożądany ich nie wykorzysta.

7. Nie zapominaj, że masz prawo do odstąpienia od umowy
Pamiętajmy, że z niewielkimi wyjątkami zakupione towary można zwrócić w przeciągu 10 dni. Wystarczy w tym celu złożyć na piśmie oświadczenie o odstąpieniu od umowy, które musi zostać wysłane w przeciągu 10 dni. Należy unikać sprzedawców, którzy usiłują ograniczyć to prawo np. przyjmując zwroty towarów tylko w oryginalnym opakowaniu lub wykluczają możliwość zwrotu towarów promocyjnych.

8. Unikaj pułapek w przypisach
Niektórzy sprzedawcy formułują swoje ogólne warunki handlowe w sposób rażąco niekorzystny dla klienta. Na przykład, gdy zostajemy obciążeni ryzykiem utraty lub uszkodzenia towaru w czasie transportu. Jest to częsta praktyka, więc warto czytać uważnie.

9. Wypróbuj obsługę klienta
Jeśli masz wątpliwości na temat oferty skontaktuj się z działem obsługi klienta. Szybko przekonasz się, jak w rzeczywistości wygląda obsługa klientów. Jeżeli nie otrzymasz szybkiej odpowiedzi, nie masz co oczekiwać dobrej obsługi po dokonaniu zakupu gdy pojawią się problemy.

10. Poszukaj opinii w sieci
Nie znasz sprzedawcy? Sprawdź, co piszą o nim jego klienci w Internecie. Warto zwrócić uwagę na pojawiające się opinie na forach, szczególnie te negatywne. Jeżeli sklep internetowy pozwala klientom na bezpośrednie oceny i pokazuje ich wynik na swojej stronie internetowej – np. przy użyciu narzędzia Opinia Klienta Trusted Shops – może to stanowić dodatkową informację o jakości serwisu.

Dla osób, które chcą sprawdzić swoją wiedzę na temat zakupów w internecie oraz praw przysługujących konsumentom firma Trusted Shops przygotowała Świąteczny Quiz.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Blip
  • Wykop
  • Live
  • Twitter
  • PDF

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *